zaterdag 22 januari 2011

Niet gratis, wel goed



Mama Tandoori is het geromantiseerde verhaal van de Indiase moeder van Ernest van der Kwast. Ze leeft bij het motto ‘Gratis is goed’ en heeft altijd een deegroller op zak. Ook de rest van de familie is een bont gezelschap. Uncle Sharma speelde als Bollywoodster in meer dan tweehonderd films en tante Jasleen was ooit de grote atletiekbelofte van India. Zonder schroom vertelt de schrijver over de levenswandel van zijn onalledaagse familieleden, wier voetstappen nog lang in de oren van de lezer zullen naklinken.


Als van dit familierelaas ook maar 10% waar is, dan is de familie Van der Kwast knettergek. Van der Kwast beschrijft in geestige, subtiele zinnen een onalledaags leven. Wie een grootse, meeslepende roman zoekt kan dit boek beter laten liggen, want zoveel diepgang heeft het nu ook weer niet, maar het is wel erg vermakelijk!

Ernest van der Kwast (1981) is een jonge, Rotterdamse schrijver die afwisselend in Nederland en Italië woont. Mama Tandoori werd onder andere genomineerd voor de NS Publieksprijs 2010 (uiteindelijk gewonnen door Simone van der Vlugt), de BNG Nieuwe Literatuur Prijs en Beste Rotterdamse Boek 2010. Onlangs liet Van der Kwast weten dat hij afziet van de BNG Nieuwe Literatuur Prijs. 'Ik ben allerminst gelukkig met mijn nominatie voor de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Sterker: Ik wil de prijs niet.  (...) De Nieuwe Literatuurprijs is bedoeld voor "Nederlandstalige auteurs onder de 40, die twee of meer literaire prozawerken op hun naam hebben staan en die nog niet doorgebroken zijn.'’ En daar wringt voor mij de schoen. Het boek waar ik mee op de shortlist sta, is namelijk naar mijn eigen bescheiden interpretatie nogal succesvol.' En gelijk heeft 'ie.

"Dit is nu al het geestigste en ontroerendste boek dat ik dit jaar heb gelezen. Wie zich afvroeg waar de Nederlandse Salman Rushdie toch bleef, of eerder nog de Nederlandse Aravind Adiga, krijgt met Mama Tandoori het antwoord." - Herman Koch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten